چرا وبسایت؟ | چرا باید وبسایت داشته باشیم!
هر آنچه در مورد چرا وبسایت داشته باشیم! باید بدانیم.
در دنیای امروزی و با گسترش بستر اینترنت، داشتن وبسایت در بیشتر موارد لازم و حتی گاهی اوقات حیاتی به نظر میرسد، به خصوص برای افرادی که مالک کسب و کار و برندی خاص هستند؛ چراکه دیگر دنیا، دنیای رقابت است و برای این کار نباید هیچ فرصتی را از دست داد. دیگر دوره روشهای سنتی تبلیغات، معرفی و فروش محصولات به سر آمده و اگر کسب و کارها و مشاغل پا به عرصه نوین تجارت الکترونیک نگذارند، خیلی زود از چرخه رقابت حذف خواهند شد.
اگرچه نوع کسب و کار میتواند بسیار تعیین کننده باشد، اما شما برای معرفی نام و شغل خود به یک وبسایت جامع که متناسب با نیازهای شما طراحی شده باشد، نیاز دارید. صفحاتی که شما صاحب و مسئول آنها هستید و به راحتی میتوانید مطابق با نظر، سلیقه و شرایط خود به مدیریت آنها بپردازید. با این وجود، شاید هنوز این سؤال ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد که با وجود شبکههای اجتماعی و وبلاگها “چرا وبسایت“ برای کسب و کارها ضروری است و آنها باید در دنیای تجارت حتماً سایت مختص خود را راه اندازی و طراحی کنند؟”
در پاسخ به این سؤال، لازم است بگوییم؛ با وجود اینکه شبکههای اجتماعی در تبلیغ، برندسازی و معرفی کسب و کار و محصولات میتوانند بسیار مؤثر باشند، اما اهمیت داشتن وبسایت به اندازهای زیاد است که امروزه برای داشتن حضور آنلاین در بستر اینترنت و ماندگار شدن در بازار رقابت، همه کسب و کارها باید برای خود سایتی را راه اندازی کنند.
بنابراین، اگر شما هم مالک یک کسب و کار هستید و میخواهید بیزینس خود را با جذب مشتریان بیشتر و فروش بالاتر گسترش دهید و تصمیم دارید یک وبسایت یا کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید که طراحی حرفهای و مناسبی داشته باشد، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا موضوع اهمیت داشتن وبسایت برای کسب و کارها و دلایل مهم بودن طراحی سایت برای آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
فهرست مطالب:
چرا وبسایت میتواند برای کسب و کارهای مختلف امری مهم و ضروری باشد؟
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید از مشتریانتان به صورت دائمی پشتیبانی کنید.
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید به تبادل اطلاعات بپردازید.
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید برای کسب و کار خود اعتبار و اعتماد ایجاد کنید.
با استفاده از وبسایت شما میتوانید به امر بازاریابی بپردازید.
با استفاده از وبسایت، شما برای معرفی کسب و کار خود در دنیای تجارت هزینه کمتری را پرداخت میکنید.
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید به ارزیابی دقیق مخاطبان هدفتان بپردازید.
دلایل مهم بودن طراحی سایت برای کسب و کارهای مختلف چیست؟
دلیل اول: نقش مهم طراحی وبسایت در برندینگ
دلیل دوم: نقش مهم طراحی وبسایت در سئو
دلیل سوم: نقش مهم طراحی وبسایت در رقابت با دیگر کسب و کارها
دلیل چهارم: نقش مهم طراحی وبسایت در افزایش نرخ تبدیل
چرا وبسایت انواع مختلفی دارد و کسب و کارها باید به این موضوع توجه کنند؟
چرا وبسایت میتواند برای کسب و کارهای مختلف امری مهم و ضروری باشد؟
احتمالاً برای شما که صاحب یک کسب و کار هستید، این سؤال پیش آمده که “چرا وبسایت“ میتواند برای شغل من مفید باشد و یا اینکه طراحی سایت چه مزایا و فوایدی برای کسب و کار من دارد؟”
در پاسخ به این سؤال بهتر است بدانید؛ یکی از مهمترین دلایلی که میتواند شما را متقاعد کند تا برای کسب و کار خود به فکر راه اندازی یک وبسایت باشید، این است که شما نمیتوانید در جای دیگری به جز فضای اینترنت و در کوتاهترین زمان ممکن، بیشترین تعداد مشتری بالقوه را پیدا کنید. علاوه بر این، جامعه امروزی به سمتی در حال پیشرفت است که بسیاری از افراد ترجیح میدهند جواب کوچکترین سؤالات خود را در اینترنت جستجو کنند و به همین دلیل فضای وب برای آنها به یک منبع قابل اعتماد تبدیل شده است.
به عبارت دیگر، تعداد زیادی از مشتریان بالقوه شما از بین جستجو در وبسایتهای مختلف تصمیم میگیرند که کالاهای مورد نیاز خود را از کدام فروشگاه آنلاین خریداری کنند یا اینکه کدام رستوران را برای سفارش غذای مورد نظر خود انتخاب کنند؛ بنابراین نادیده گرفتن این پتانسیل بزرگ، یک خطای غیر قابل چشم پوشی برای بیزینس شما خواهد بود. در ادامه این مطلب، به بیان دلایل اهمیت داشتن یک وبسایت برای کسب و کارها میپردازیم که عبارتاند از:
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید از مشتریانتان به صورت دائمی پشتیبانی کنید.
ارائه خدمات پشتیبانی نامحدود و دائمی از مشتریان همواره وظیفه دشواری برای هر کسب و کاری به شمار میآید، اما اگر مشاغل یک وبسایت رسمی برای خود راه اندازی کنند، پشتیبانی از مشتریان به وظیفه آسانی برای آنها تبدیل خواهد شد؛ چراکه پشتیبانی آنلاین و اینترنتی بسیار راحت بوده و از نظر صرفه جویی در هزینهها، به دلیل عدم نیاز به استخدام نیروی کار، میتواند به سود کسب و کارها نیز باشد.
در صورتی که شما بخواهید به وسیله وبسایت خود به پشتیبانی آنلاین بپردازید، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- بیان سؤالات متداول؛ یک روش پرکاربرد برای پشتیبانی از مشتریان در وبسایت این است که شما یک صفحه مربوط به سؤالات متداول یا FAQ داشته باشید. به این صورت همه پرسشهای پرتکرار مشتریان که در وبسایت توسط پشتیبان جواب داده میشود تا وقت و منابع مالکان سایت هدر نرود. همچنین، اطلاعات دقیق و مرتبط با ماهیت شرکت و فعالیتهای کسب و کار شما به مشتریان ارائه میشود.
- استفاده از ربات پاسخگو؛ یک روش دیگر برای پشتیبانی نامحدود از مشتریان استفاده از رباتهای پاسخگو یا چت باتها است که این ابزارها به وسیله پاسخهای از پیش آماده شده، کار صفحه سؤالات متداول را انجام میدهند. یک ربات پاسخگو قادر است انواع دیگری از اطلاعات نظیر مراحل ثبت نام در سایت و آگاهی درباره محصولات و خدمات ارائه شده در آن را در اختیار مشتریان قرار دهد.
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید به تبادل اطلاعات بپردازید.
بیش از نیمی از مشتریان هر کسب و کار یا برندی انتظار دارند که با حضور در پلتفرمهای آنلاین نظیر وبسایت، زمینه دسترسی به خدمات شرکت مورد نظر برای آنها فراهم باشد؛ بنابراین یکی از جذابترین کاربردهای یک وبسایت، این است که مشتریان به اطلاعات موجود به راحتی دسترسی داشته باشند. در واقع، برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه اطلاعات و منابع به آنها از جمله وظایف اصلی یک وبسایت محسوب میشود.
برای تبادل اطلاعات از طریق وبسایت چند راهکار وجود دارد، مثلاً:
- فرمهای تماس که مشتریان از طریق آنها به پرسشنامه دعوت میشوند یا درخواستهای دیگری به آنها ارائه میشود.
- خبرنامهها که باعث انتقال اطلاعات جدید درباره اخبار شرکت و رویدادهای آتی به مشتریان میشود.
- تبلیغاتی که باعث بروز رسانی آگاهی مشتریان از آخرین تخفیفهای روی محصولات و خدمات میشوند.
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید برای کسب و کار خود اعتبار و اعتماد ایجاد کنید.
درست مانند گذشته که مشتریان انتظار داشتند بر روی بروشورهای تبلیغاتی و کاتالوگها آدرس و شماره تماس شرکتها درج شده باشد، مشتریان امروزی هم انتظار دارند هر کسب و کار و برندی یک وبسایت رسمی داشته باشد تا آنها بتوانند از طریق این آدرس به راحتی آنها را در محیط اینترنت پیدا کنند؛ بنابراین یک گام حیاتی در ایجاد احساس اعتماد بین مشتری و شرکت همین حضور آنلاین کسب و کارها در فضای مجازی است و مسلماً داشتن یک وبسایت از این نظر میتواند برای تمامی مشاغل و بیزینسها حائز اهمیت باشد.
علاوه بر این، در کنار جلب اعتماد مشتریان با داشتن وبسایت، در صورتی که سایت شرکتها در زمینه قابلیت و هدایت مشتریان عملکرد فوقالعادهای داشته باشد، به جز تقویت حس اعتماد، مشتریان به خرید محصولات و خدمات شرکت مورد نظر علاقهمند خواهند شد؛ بنابراین برای پایه گذاری اعتبار کسب و کارها و جلب اطمینان مشتریان، وبسایتها یک ابزار ضروری و مهم در دنیای تجارت به شمار میآیند.
کسب و کارهای نوپا و تازه تأسیس هم که به تازگی وارد بازار کار و رقابت شدهاند، میتوانند با استفاده از خدمات سئوی لوکال، به منظور جذب افراد محلی، این احساس اعتبار و اعتماد را تقویت نمایند. (در صورتی که تمایل دارید درباره افزایش استراتژی سئوی سایت بیشتر بدانید، میتوانید به بخش اخبار آی تی سایت مراجعه کنید.)
با استفاده از وبسایت شما میتوانید به امر بازاریابی بپردازید.
به منظور توسعه و گسترش هر کسب و کاری بازاریابی نقش مهمی میتواند ایفا کند. هنگامی که کاربران در اینترنت یک موضوع خاص را جستجو میکنند، داشتن وبسایت به شرکتها کمک میکند تا خود را به افراد معرفی کنند. به عبارت دیگر، زمانی که کاربر در موتورهای جستجو کلمه کلیدی را وارد میکند، وبسایتهایی که با تولید محتوا آن کلمه کلیدی را در مطالب خود قرار دادهاند، بلافاصله در صفحه نتایج قرار خواهند گرفت. در این زمینه مؤسسات دیجیتال مارکتینگ میتوانند برای شرکتها مفید باشند.
بنابراین، در صورتی که قصد بازاریابی از طریق وبسایت را دارید، بهتر است بدانید که در این خصوص دو روش وجود دارد:
- روش اول بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو یا SEO
- روش دوم بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM که به آن (PPC = Pay Per Click) پرداخت به ازای کلیک هم گفته میشود.
البته به غیر از این دو روش شما میتوانید با استفاده از تبلیغات در وبسایت، شبکههای اجتماعی و دیگر تکنیکها امر بازاریابی را هم انجام دهید. (در زمینه دیجیتال مارکتینگ مخاطب هدف و استفاده از آمارهای جمعیت شناسی نظیر سن، مکان و جنسیت بسیار حائز اهمیت است.)
با استفاده از وبسایت، شما برای معرفی کسب و کار خود در دنیای تجارت هزینه کمتری را پرداخت میکنید.
راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی برای کسب مالکیت یا اجاره یک فضای تجاری برای فعالیت نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد. همچنین، برای افتتاح یک فروشگاه وسایل مورد نیاز، دکوراسیون داخلی و نیروی کار هزینههایی هستند که شما نمیتوانید از آنها چشم پوشی کنید.
در حالی که راه اندازی یک وبسایت هم راحت است و هم مقرون به صرفه. فقط کافیست به یک شرکت معتبر در زمینه نصب و طراحی وبسایت مراجعه کنید و اطلاعات کسب و کار خود را در اختیار آنها قرار دهید تا متخصصان آن شرکت یک وبسایت حرفهای و مناسب را برای برند شما طراحی و راه اندازی کنند.
بنابراین، در صورتی که کسب و کاری بخواهد یک وبسایت تجاری با صفحات متعدد داشته باشد و همچنین فایلها و قابلیتهای مختلفی را در آن قرار دهد، باید به یک شرکت معتبر نصب و راه اندازی وبسایت مراجعه کند.
در این زمینه مؤسسه آی تی سایت با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان کاربلد، آماده ارائه خدمات به صاحبان کسب و کارهای مختلف است. یادتان باشد که حتی اگر برای راه اندازی، مدیریت، طراحی، پشتیبانی و… نیاز به استخدام یک تیم داشته باشید، باز هم هزینههای شما از تأسیس یک فروشگاه فیزیکی کمتر خواهد بود.
با استفاده از وبسایت، شما میتوانید به ارزیابی دقیق مخاطبان هدفتان بپردازید.
در پاسخ به اینکه “چرا وبسایت” برای مشاغل مهم است؟” باید بگوییم، به این دلیل که داشتن وبسایت باعث میشود امکان تحلیل و ارزیابی دقیق مخاطبان هدف برای هر کسب و کاری وجود داشته باشد. البته منظور فقط دسترسی به نظرات و پیشنهادهای مشتریان نیست، بلکه با استفاده از ابزارهای دیجیتال شما میتوانید به تحلیل رفتار کاربران در وبسایت خود بپردازید، و علت آن هم امکان اندازه گیری همه چیز در بستر اینترنت به صورت دقیق است.
به عنوان مثال، شما میفهمید که بازدید کنندگانتان از کجا هستند؟ از کدام صفحات وبسایت شما بیشتر بازدید کردهاند، با استفاده از چه دستگاهی بیشتر شما را رصد میکنند و… حتی شما میتوانید از طریق گوگل آنالیتیکس که یک ابزار حرفهای برای تحلیل وبسایت است، دقیقاً بفهمید که کاربران از چه طریقی وارد وبسایتتان شدهاند، چه مدتی در آن بودهاند، چه مسیری را در وبسایت شما طی کردهاند و چگونه از فروشگاه اینترنتی موجود در وبسایت شما خرید خود را انجام دادهاند.
دلایل مهم بودن طراحی سایت برای کسب و کارهای مختلف چیست؟
همان طور که اشاره کردیم؛ در حال حاضر که استفاده از فضای مجازی به ویژه اینترنت در بین افراد گسترش پیدا کرده است، داشتن یک وبسایت برای سازمانها و کسب و کارهای مختلف به منظور ایجاد حضور آنلاین و ارتباط بهتر با مخاطبان هدف امری ضروری و مهم خواهد بود. با این وجود، تنها داشتن یک سایت کافی نبوده و مشاغل برای معرفی خود در بستر اینترنت نیاز به طراحی وبسایت دارند تا بتوانند تفاوت قابل توجهی در ایجاد یک حضور آنلاین قوی و همچنین جذب و حفظ بازدیدکنندگان خود داشته باشند.
به طور کلی، طراحی وبسایت به دلایل زیر میتواند برای کسب و کارهای مختلف مهم و ضروری باشد:
دلیل اول: نقش مهم طراحی وبسایت در برندینگ
در زمینه برندسازی، طراحی وب نقش مهمی برعهده دارد؛ چراکه وبسایت شما اولین نقطه تماسی است که مشتریان بالقوه میتوانند با برند شما در ارتباط باشند. طرح و رنگ، تایپوگرافی و تصاویر از جمله عناصر طراحی یک سایت هستند که لازم است با هویت و پیام برند شما هماهنگی و همخوانی داشته باشند. از آنجایی که برندسازی برای کسب و کارها امری ضروری محسوب میشود، در صورتی که یک سایت به صورت حرفهای طراحی شده باشد، به ایجاد ثبات برند در تمام کانالهای بازاریابی کمک خواهد نمود.
شما میتوانید برای تقویت برند خود و ایجاد اعتماد بین مخاطبانتان، در سراسر وبسایت خود از برندسازی ثابت استفاده نمایید. همچنین، طراحی یک سایت عالی و منحصربهفرد میتواند به شما کمک کند تا برندتان از دیگر رقبا متمایز باشد و به خوبی کسب و کار خود را به مشتریان هدف معرفی نمایید.
(اگر شما هم در حوزه پوشاک و کیف و کفش مشغول به فعالیت هستید و میخواهید وبسایتی با طراحی حرفهای داشته باشید، میتوانید مطلب بهترین روشهای طراحی وب برای حوزه کیف و کفش و لباس را در بخش اخبار طراحی سایت مورد بررسی قرار دهید.)
دلیل دوم: نقش مهم طراحی وبسایت در سئو
سئو به فرایند بهینه سازی یک وبسایت گفته میشود که به منظور کسب رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو یا SERP با استفاده از کلمات و عبارت کلیدی مرتبط به کار برده میشود. افزایش تبدیل و درآمد، بهبود دید و آگاهی از برند و همچنین افزایش ترافیک ارگانیک به یک وبسایت از جمله اهداف بارز سئو محسوب میشود. در واقع، سئو از تکنیکهای مختلفی نظیر تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی در صفحه، بهینه سازی فنی، ساخت لینک، تولید محتوا و… تشکیل شده است.
با این وجود، طراحی وبسایت میتواند نقش مهمی در سئو داشته باشد؛ چراکه موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی سایتها در SERP عناصر مختلف را در نظر میگیرند؛ بنابراین در صورتی که یک وبسایت به خوبی طراحی شده باشد، میتواند تعامل را افزایش دهد، تجربه کاربر را بهبود بخشد و در نهایت باعث افزایش ترافیک ارگانیک و به دست آوردن رتبههای بالاتر شود.
اما عناصر کلیدی طراحی وبسایت که بر روی سئو اثرگذار هستند، عبارتاند از:
- تجربه کاربری؛ سایتی که تجربه کاربری مثبتی را ارائه میدهد، میتواند باعث کاهش نرخ پرش، افزایش تعامل و زمان بیشتر در سایت شود که این موارد جزو معیارهای مهم سئو محسوب میشوند.
- ساختار وبسایت؛ ساختار یک سایت باید سازماندهی خوبی داشته باشد، دارای دسته بندیها و زیر مجموعههای مشخص و واضح باشد و همچنین به راحتی قابل پیمایش باشد تا خزندههای موتورهای جستجو بتوانند فهرست سایت را آسانتر نشان بدهند و کاربران هم بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحتتر پیدا کنند.
- سرعت صفحه؛ یکی دیگر از فاکتورهای مهم رتبه بندی در سئو، سرعت وبسایت است؛ چراکه کاربران اغلب سایتهایی که کم بارگذاری شدهاند و سرعت پایینی دارند را رها میکنند؛ بنابراین اگر وبسایت به درستی طراحی شده باشد، هم دارای تصاویر بهینه خواهد بود، هم فایلهای فشرده شده و کدها تمیز نوشته شدهاند که این موارد تضمین کننده زمان بارگذاری سریع است.
- سلسله مراتب محتوا؛ محتوای یک وبسایت در صورتی که به خوبی سازماندهی شده باشد و ساختار سلسله مراتبی با عناوین و زیرعنوانهای مشخص داشته باشد، میتواند به موتورهای جستجو و کاربران کمک کند تا موضوعات اصلی و فرعی سایت را بهتر درک کنند.
بهینه سازی موبایل؛ با توجه به اینکه استفاده از دستگاههای تلفن همراه افزایش پیدا کرده است، وجود یک سایت که با موبایل سازگار باشد، برای سئو بسیار مهم خواهد بود. طراحی واکنشگرا که با ابعاد مختلف صفحه نمایش موبایل، تبلت و دیگر دستگاهها سازگار باشد، هم باعث افزایش تعامل میشود و هم تجربه کاربر را بهبود میبخشد که این موارد باعث رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجوی تلفن همراه میشود.
دلیل سوم: نقش مهم طراحی وبسایت در رقابت با دیگر کسب و کارها
طراحی سایت میتواند از جهات مختلفی به کسب و کارها مزیت رقابتی بدهد، از جمله اینکه:
- در صورتی که وبسایت طراحی خوبی داشته باشد، میتواند باعث متمایز شدن شما از رقبایتان شود و به شما کمک کند تا در بازار برجسته و پررنگتر ظاهر شوید. با ایجاد یک طراحی منحصربهفرد و حرفهای برای وبسایت خود میتوانید بر روی مشتریان بالقوه اثر ماندگارتری بگذارید و برند خود را از دیگر رقبا متمایز کنید.
- طراحی وب خوب همچنین بر روی تجربه کاربری هم اثر گذاشته و در نتیجه کاربران و بازدیدکنندگان میتوانند هر آنچه را که به دنبال آن میگردند، راحتتر پیدا کنند و به اهداف خود در سایت شما برسند؛ بنابراین با ارائه تجربه کاربری بهتر نسبت به دیگر رقبا، شما میتوانید مشتریان بیشتری را جذب و حفظ نمایید.
- وبسایتی که طراحی حرفهای داشته باشد، قابل اعتمادتر به نظر میرسد و این امر میتواند در ایجاد اعتبار میان مشتریان بالقوه تأثیر به سزایی داشته باشد. شما میتوانید با سرمایه گذاری بر روی طراحی وبسایت خود، هم نام برندتان را به عنوان یک تجارت قابل اعتماد و معتبر معرفی کنید و هم اینکه نسبت به دیگر رقبا که سایتهایی با طراحی ضعیفتر دارند، برتری داشته باشید.
- یک سایت که طراحی خوب و مطلوبی دارد، میتواند نرخ تبدیل بالاتری را به دست آورد و این یعنی فروش و کسب درآمد بیشتر برای آن کسب و کار؛ بنابراین شما میتوانید با بهینه سازی سایت خود در جهت طراحی و تجربه کاربری بهتر، یک قیف فروش متقاعد کننده و مؤثری را ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل نمایید.
پس میتوان به این نتیجه رسید که طراحی وبسایت به صورت استاندارد میتواند برای مشاغلی که به دنبال به دست آوردن مزیت رقابتی در بازار دیجیتال امروزی هستند، امری مهم و ضروری است و اگر شما برای طراحی منحصربهفرد وبسایت خود سرمایه گذاری نمایید، به راحتی میتوانید هم حضور آنلاین جذابتر و مؤثرتری در بستر اینترنت داشته باشید، هم مشتریان بیشتری جذب و حفظ نمایید و هم اینکه با کسب اعتماد و اعتبار میان کاربران، رشد درآمد خود را افزایش دهید.
دلیل چهارم: نقش مهم طراحی وبسایت در افزایش نرخ تبدیل
تبدیل سایت اشاره به درصد بازدیدکنندگان یک وبسایت دارد که کارهای دلخواه خود را در سایت انجام میدهند مثل خرید محصولات، پر کردن فرمها یا اشتراک در خبرنامه؛ بنابراین تبدیلها برای کسب و کارها بسیار مهم هستند؛ چراکه به صورت مستقیم بر روی جذب مشتری و درآمد آنها اثر میگذارد. در واقع، نرخ تبدیل به معنای این است که بازدیدکنندگان بیشتری، اقدامات مورد نظر خود را در سایت انجام میدهند که این امر باعث فروش بیشتر برای کسب و کار خواهد شد.
در زمینه تبدیلها نیز طراحی وبسایت میتواند نقش مهمی ایفا کند؛ زیرا میتواند منجر به جذب بازدیدکنندگان یا انصراف آنها از انجام اقدامات مورد نظر شود. در صورتی که طراحی وبسایت ضعیف و نامناسب باشد، باعث میشود تا بازدیدکنندگان برای پیدا کردن مطالب مورد نظر خود در سایت با مشکل مواجه شوند، این در حالی است که وبسایت با طراحی خوب و مطلوب میتوانند به بازدیدکنندگان کمک کند تا به راحتی هر آنچه را که دنبالش هستند، در سایت پیدا کنند.
اما چند مورد از عناصر کلیدی طراحی وبسایت که بر روی تبدیلها اثرگذار است، شامل موارد زیر میشود:
- شاخصهای اعتماد؛ عناصری هستند که اعتبار و اعتماد را به بازدیدکننده القا میکنند و شامل نظرات مشتریان، پروفایلهای اجتماعی و نشانهای امنیتی میشوند. در صورتی که بازدید کنندگان مطمئن شوند که میتوانند به وبسایت و کسب و کار آن اعتماد کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که اقدامات مورد نظر خود را در سایت مذکور انجام دهند.
- CTA؛ Call to Action عناصری شامل دکمهها، فرمها و پیوندها میشود که بازدیدکنندگان را وادار به انجام اقدام میکند؛ لذا طراحی، محل قرار گیری و زبان CTAها تأثیر زیادی بر روی تبدیل دارد. CTAهای مؤثر لازم است به صورت برجسته، واضح و با زبان عمل گرا مورد استفاده قرار گیرند.
- زمان بارگذاری صفحه؛ این عنصر اشاره به مدت زمانی دارد که طول میکشد تا یک صفحه از وبسایت به صورت کامل بارگذاری شود. اگر زمان بارگذاری کُند باشد، میتواند باعث افزایش نرخ پرش شود و تبدیلها را کاهش دهد. مواردی نظیر استفاده از یک ارائه دهنده میزبانی سریع، بهینه سازی تصاویر و به حداقل رساندن کدها میتواند به بهبود زمان بارگذاری صفحه در وبسایت کمک کند.
- ناوبری؛ اشاره به پیوندها و منوهایی دارد که بازدیدکنندگان را از طریق وبسایت راهنمایی میکند. یک ناوبری مشخص و واضح کمک میکند تا بازدیدکنندگان هر آنچه را که دنبال آن هستند، به راحتی پیدا کنند و به سوی انجام اقدامات مورد نظر تشویق شوند. این در حالی است که ناوبری درهم ریخته و گیج کننده، باعث ناامیدی بازدیدکنندگان شده و آنها را به ترک سایت سوق میدهد.
- پاسخگویی به نسخه تلفن همراه؛ از آنجایی که بیشتر ترافیک اینترنت به وسیله دستگاههای تلفن همراه ایجاد میشود، وجود یک وبسایت که از امکان پاسخگویی به نسخه تلفن همراه برخوردار باشد، برای تبدیلها، امری مهم به شمار میآید. در واقع وبسایت پاسخگو به نسخه موبایل، سایتی است که با ابعاد مختلف صفحه نمایش سازگار بوده و در دستگاههای تلفن همراه تجربه کاربری یکپارچهای را ارائه میدهد.
چرا وبسایت انواع مختلفی دارد و کسب و کارها باید به این موضوع توجه کنند؟
در حال حاضر دنیای وب بسیار گسترده است و در بستر اینترنت تعداد زیادی وبسایت راه اندازی شده که هر کدام از آنها برای به دست آوردن سهمی از توجه کاربرانی که هر روز از مرورگرهای خود استفاده میکنند، با یکدیگر به رقابت میپردازند.
هنگامی که یک وبسایت راه اندازی میشود، مدیر شرکت برای معرفی کسب و کار خود در فضای اینترنت ممکن است تحت تأثیر رقابت فشرده قرار گیرد، اما نکته مهم اینجاست که در میان این تعداد بی شمار از رقبا، تعداد زیادی از انواع وبسایتها وجود دارند که همه آنها برای رسیدن به اهداف متفاوتی تلاش میکنند؛ لذا مالکان سایتهای تجاری لازم است در کنار بهینه سازی وبسایت خود به بهترین شکل ممکن، به انتخاب نوع کاربری سایت خود هم توجه داشته باشند.
البته انتخاب نوع سایت میتواند فارغ از ماهیت آن باشد، به این صورت که شاید یک کسب و کار فعال در حوزه پوشاک بخواهد به جای اینکه یک سایت فروشگاهی داشته باشد، یک وبلاگ برای معرفی برند خود راه اندازی کند. با این وجود، انتخاب نوع وبسایت به وسیله مدیران کسب و کار باید بر اساس استراتژیهای بازاریابی و همچنین اهداف سایت صورت گیرد تا نتیجه مطلوبی برای آن شغل به همراه داشته باشد.
امروزه، میان سایتهایی که در یک حوزه خاص مشغول به فعالیت هستند، کارکردهای متفاوتی دیده میشود. اما باید به این نکته توجه داشته که برخی از انواع سایتها نظیر وبلاگهای شخصی یا سایتهای سرگرمی ممکن است برای یک شرکت و کسب و کار خاص مناسب نباشد و با استفاده از آنها تحقق اهداف بازاریابی دشوار باشد.
با توجه به اینکه آشنایی با انواع مهم وبسایتها میتواند برای کسب و کارها سودآور باشد، در ادامه این مطلب به بررسی انواع وبسایت میپردازیم:
فروشگاه اینترنتی
فروشگاه آنلاین و اینترنتی یا سایت تجارت الکترونیک (eCommerce) یکی از انواع وبسایت است که در آن کاربران قادر هستند محصولات یا خدمات مختلفی را انتخاب و خریداری کنند. بسیاری از کاربرانی که از اینترنت استفاده میکنند، حداقل یکبار به این سایتها مراجعه کرده یا حداقل برای مشاهده محصولات و کالاهای مورد نظرشان به آنها سر میزنند. با تأسیس فروشگاه اینترنتی و آنلاین، برندهای بزرگ یا حتی فروشندگان مستقل هم میتواند سود فراوانی را به دست آورند. وبسایتهایی که دارای سبد خرید هستند و کاربران میتوانند با استفاده از اطلاعات کارت اعتباری خود از آنها خرید کنند، در این دسته قرار میگیرند.
در صورتی که هدف مدیر یک کسب و کار از راه اندازی وبسایت، فروش و ارائه محصولات و خدمات باشد، بهترین گزینه برای او فروشگاه آنلاین خواهد بود. نصب و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی شامل مراحل مختلفی نظیر دریافت گواهی SSL و خرید هاست میشود.
علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که راه اندازی و طراحی فروشگاه آنلاین برای کسب و کارها در جهت ارائه محصولات و خدمات به کاربران در بستر اینترنت، بسیار مناسبتر از دیگر انواع سایت است. البته یک فروشگاه اینترنتی میتواند برای یک سایت تجاری به عنوان یک افزونه هم استفاده شود. (اگر شما هم به دنبال مطلبی درباره نقد و بررسی سایتهای فروشگاهی میگردید، میتوانید به بخش اخبار طراحی سایت مراجعه نمایید.)
وبسایت تجاری
یکی دیگر از انواع وبسایت، سایت تجاری است که معمولاً هدف از راه اندازی آن عرضه و ارائه محصولات و خدمات یک شرکت به کاربران در بستر اینترنت میباشد. سایتهای تجاری لازم است حتماً دارای همان برند و لوگویی باشند که برای کسب و کار مورد نظر استفاده شده و با برقراری ارتباط با کاربران از طریق روشهایی نظیر ایمیل مارکتینگ، محصولات و خدمات شرکت را به آنها معرفی کنند.
همانند فروشگاه آنلاین، داشتن وبسایت تجاری هم برای هر کسب و کاری مهم و ضروری است و هم مشتریان یک شرکت انتظار دارند، وبسایت هر برندی، به آنها خدمات پشتیبانی ارائه دهد. طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از افراد از اینکه با محصولاتی متناسب با سلیقه خود از طریق ایمیلهای تبلیغاتی آشنا شوند، استقبال میکنند. علاوه بر این، مشتریان بالقوه که در بستری به جز اینترنت نام و برند یک شرکت را میبینند، این انتظار را دارند که با جستجوی اسم آن در گوگل به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنند.
بنابراین، شرکتها و کسب و کارها برای انتقال اطلاعات خود به مشتریانشان بهتر است به فکر تأسیس یک وبسایت تجاری باشند. لازم به ذکر است که فروشگاههای اینترنتی هم نوعی وبسایت تجاری به شمار میآیند، با این تفاوت که این امکان وجود دارد که یک وبسایت تجاری بخش فروش نداشته باشد و فقط محصولات خود را به مخاطبان معرفی نماید.
وبسایت خبری
یکی دیگر از پرکاربردترین انواع سایتها، مجلات آنلاین یا وبسایتهای خبری هستند که اغلب به منظور آگاهی بخشی به مردم و بهروزرسانی اطلاعات آنها از وضعیت جامعه و رویدادهای آن راه اندازی میشوند. معمولاً مجلات آنلاین و خبرگزاریهای اینترنتی هم میتوانند زمینههای مختلفی را پوشش دهند یا اینکه فقط بر روی یک حوزه خاص تمرکز داشته باشند.
یک کسب و کار میتواند با راه اندازی وبسایت خبری که با محصولات و خدمات آن مرتبط باشد، هم به معرفی و ترویج برند خود بپردازد و هم اینکه در صورت کسب بازدیدکننده با استفاده از تبلیغات نیز به کسب درآمد بپردازد. به عنوان مثال، شما میتوانید در اخبار آی تی سایت به مطالب به روز و جدید در حوزههای مختلف دسترسی داشته باشید و آنها را مورد بررسی قرار دهید.
وبسایت پورتفولیو
سایتهای پورتفولیو به نمایشگاه آنلاین گفته میشود که در آنها معمولاً نمونهای از پروژههای موفق شرکت به نمایش گذاشته میشود. کسب و کارها لازم است به مشتریان بالقوهشان کیفیت کارهای گذشته خود را نشان بدهند و بهترین ترفند برای جذب مخاطبی که قصد دارد در یک سازمان سرمایه گذاری کند، این است که نمونه کارهای جذاب و ثمربخش خود را در یک سایت پورتفولیو به آنها ارائه دهند.
وبسایت چند رسانهای
یکی دیگر از انواع سایت، وبسایتهای چند رسانهای هستند که شاید در ظاهر برای اهداف سرگرم کننده مناسب باشند، اما اگر محتوای چند رسانهای که با هدف تبلیغ کسب و کار و معرفی انواع محصولات شرکت تهیه شده باشد، ارائه شود، میتواند بسیار سودمند باشد.
علاوه بر این، شما میتوانید با استفاده از تبلیغات در سایتهای چند رسانهای، به کسب درآمد بپردازید، اما در این نوع سایتها یکی از مهمترین روشهای کسب درآمد، ارائه محتوا در قالب یک سرویس اشتراکی است. در سرویسهای اشتراکی، کاربران برای استفاده از محتوای ویدئویی نظیر ویدئوهای آموزشی یا محتواهای صوتی مانند پادکست، باید مبلغی را به صورت ماهیانه یا سالانه پرداخت کنند.
وبسایت آموزشی
در سالهای اخیر، محتواهای آموزشی به یک پایگاه جذاب و بزرگ برای جذب بیشتر مخاطبان و کاربران تبدیل شدهاند. به عنوان مثال، یک شرکت فروش مواد آرایشی و بهداشتی را در نظر بگیرید.
این شرکت میتواند با راه اندازی یک سایت آموزشی و ارائه محتواهایی نظیر معرفی انواع کرمهای دست و صورت در برندهای مختلف، توجه بخش بزرگی از کاربران اینترنت را به خود جلب نماید. این شرکت سپس میتواند آموزشهای پیشرفتهتری را در قالب بستههای آموزشی درباره محصولات بهداشتی و آرایشی به فروش برساند و از این طریق به کسب درآمد برسد.
کلام آخر
با توجه به مطالب بیان شده، در پاسخ به این سؤال که “چرا وبسایت دارای اهمیت است؟” به این نتیجه رسیدید که اگر شما هم در بستر اینترنت، برای خود وبسایتی راه اندازی کنید، علاوه بر اینکه بهتر میتوانید به معرفی نام و برند خود به مخاطبان بپردازید، میتوانید به طیف گستردهای از مشتریان و خریداران بالقوه هم دسترسی پیدا کنید و در نهایت سود بیشتری را به چرخه درآمدی خود وارد نمایید؛ چراکه وبسایتها راه ارتباطی و بستری برای جذب مشتریان هستند و امکان برندسازی و ماندگاری در ذهن مخاطب را در اختیار شما قرار میدهند.
و در پایان، در صورتی که میخواهید فروش محصولات خود را بهینه کنید، سود خود را افزایش دهید و در کسب و کار اینترنتی خود به موفقیت برسید، بهتر است به فکر راه اندازی یک سایت با طراحی حرفهای و منحصربهفرد باشید و این کار را به یک شرکت معتبر بسپارید. شرکت آی تی سایت یکی از شرکتهای فعال و معتبر در زمینه طراحی و خدمات سایت در کشور است که این کار را به صورت کاملاً تخصصی و با بهره گیری از یکی تیم باتجربه و ماهر انجام میدهد.
در صورتی که در زمینه راه اندازی، طراحی، پشتیبانی و دیگر خدمات مربوط به وبسایت سؤالی داشتید، میتوانید با کارشناسان آی تی سایت در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند. همچنین میتوانید با مراجعه به بخش اخبار آی تی سایت و اخبار طراحی سایت به مطالعه مقالات مرتبط در این زمینه بپردازید.